Sponsoring en subsidies

Als Havenbedrijf Rotterdam zijn we maatschappelijk betrokken en willen we in de volle breedte een constructieve bijdrage leveren aan de stad Rotterdam. Enerzijds aan het haven- en industriecomplex, anderzijds aan een leefbare stad en aan haar bewoners. Wij dragen daarom bij aan organisaties en evenementen op het gebied van cultuur, sport en recreatie met sponsoring en subsidies. Voorbeelden hiervan zijn het North Sea Jazz Festival, concertgebouw de Doelen, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Diergaarde Blijdorp, het Maritiem museum en de Wereldhavendagen.

Wereldhavendagen / Port Stories

Dit jaar konden de Wereldhavendagen als gevolg van COVID-19 niet in fysieke vorm doorgaan. In plaats daarvan organiseerde de stichting Wereldhavendagen de Port Stories 2020 online, met een foto-expositie in de stad en op 58 deelnemende scholen uit de regio. De website van Port Stories 2020 trok in de periode van 4 tot 11 september 16.885 unieke bezoekers.

Futureland

Ons informatiecentrum Futureland is een verbinder tussen stad en haven. Het centrum is belangrijk voor iedereen die geïnteresseerd is in wat er in onze haven gebeurt. In 2020 trok Futureland bijna 39.000 bezoekers. Door COVID-19 was dit minder dan in 2019. Bezoekers reserveerden een tijdslot om zo verantwoord te kunnen genieten van wat Futureland te bieden heeft. Zo openden we de tentoonstelling ‘De digitale haven’. De excursies op de Futureland-ferry en Futureland Express vonden met kleinere groepen doorgang.

Op de Futureland-ferry naar grote schepen kijken

Burenfonds van haven bestaat 50 jaar

Het DeltaPORT Donatiefonds bestaat vijftig jaar. Al een halve eeuw lang worden projecten van instellingen op sociaal, cultureel en recreatief gebied ondersteund door het Rotterdamse havenbedrijfsleven, dat daarmee haar maatschappelijke betrokkenheid toont. Het fonds telt ruim tachtig deelnemende bedrijven, inclusief het Havenbedrijf Rotterdam. Zij zorgen er samen voor dat het DeltaPORT Donatiefonds jaarlijks ongeveer driehonderdduizend euro te besteden heeft. In 2020 kende het fonds ook een aantal donaties toe aan projecten die direct verband houden met de gevolgen van COVID-19.