Stap 3: Ontwikkeling van een nieuw grondstoffensysteem

Voorbeelden van projecten zijn:

Waste-to-Chemicals

De ontwikkeling van Waste-to-Chemicals (W2C) heeft niet de voortgang gehad waarop was ingezet. Het oorspronkelijke plan waarin restafval wordt omgezet in synthesegas en (bio)methanol als bouwsteen voor de chemische industrie is niet haalbaar gebleken. Met enkele consortiumpartners wordt gewerkt aan een nieuwe opzet. Het is nog te vroeg om te zeggen dat dit plan wel succesvol kan worden ontwikkeld. De rol die het Havenbedrijf Rotterdam hierin inneemt, is nog niet bepaald.

Onderzoek naar productie synthetische kerosine in Rotterdam

In samenwerking met Rotterdam The Hague Airport en Rotterdam The Hague Innovation Airport doen we onderzoek naar grootschalige productie van duurzame, synthetische vliegtuigbrandstof in de haven van Rotterdam. Vliegtuigbrandstof, oftewel kerosine, is nu een product van de olieraffinaderijen. Maar het kan ook worden gemaakt op basis van CO2, waterstof en groene stroom. De komende jaren komt op Rotterdam The Hague Airport een proefinstallatie die dagelijks 1.000 liter synthetische kerosine maakt. Samen met de partners zoeken we ook uit wat ervoor nodig is om een dergelijke fabriek op te schalen naar een veel grotere productiecapaciteit.